Verslagzoeker help

Verfijn op periode

Lokaal betrokken ondernemen

Donatieactie

Jumbo vindt dat iedereen met Kerst een feestelijke maaltijd en een moment van samenzijn verdient. Alleen is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sommige mensen hebben immers te maken met armoede, eenzaamheid of een combinatie van beide. Daarom heeft Jumbo de handen ineen geslagen met maatschappelijke organisaties zoals Sociaal Werk Nederland, Humanitas, Sensoor, de Zonnebloem, het Leger des Heils, Coalitie Erbij, het Nationaal Ouderenfonds, VluchtelingenWerk Nederland en Voedselbanken Nederland. Het doel is om mensen die zich eenzaam voelen of weinig te besteden hebben te laten genieten van een gezellig en smakelijk kerstdiner. Jumbo draagt hieraan bij door kerstpakketten te doneren aan de lokale afdelingen van deze maatschappelijke organisaties. Daarmee kunnen vrijwilligers een heerlijk driegangendiner bereiden en serveren aan mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Daarnaast doneert Jumbo cadeaukaarten aan gezinnen. Zo kunnen zij zélf de samenstelling van hun kerstdiner bepalen. Jumbo heeft afgelopen jaar ongeveer 50.000 kerstdiners gedoneerd.

Sparen voor sportmaterialen voor de lokale sportclub

Klanten van diverse Jumbo winkels konden in het najaar sparen voor sportmaterialen ten behoeve van lokale sportclubs. Deze ‘Sparen voor je sportvereniging’ actie sluit goed aan bij Jumbo’s maatschappelijke doelstellingen. Als familiebedrijf en toonaangevende supermarktketen staat Jumbo immers midden in de samenleving, waarvan sport een wezenlijk onderdeel is.

Donatie van twee vrachtwagens in Ghana

Jumbo heeft een driejarige samenwerking met Fair Trade Original. Voor elk verkocht Fair Trade Original product doneert Jumbo een geldbedrag. Het geld dat Jumbo bijdraagt, wordt geheel besteed aan boeren met wie Fair Trade Original een directe handelsrelatie heeft. In 2015 is met dit geld de opknapbeurt van een dorpsschool in het zuiden van Sri Lanka mogelijk gemaakt. In 2016 is het geld besteed om sinaasappelboeren van Fair Trade Original in Ghana een steuntje in de rug te geven. Met de donatie van een nieuwe vrachtwagens en de overdracht van logistieke kennis willen Jumbo en Fair Trade Original de logistieke keten van sinaasappels in Ghana efficiënter en duurzamer inrichten.