Verslagzoeker help

Verfijn hieronder op onderwerp

Verfijn op periode

Jumbo’s duurzame boodschap in 2016

Bij Jumbo zijn we trots op de resultaten die in 2016 zijn behaald op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Zo hebben we afgelopen jaar nog meer duurzame huismerkproducten in het schap geïntroduceerd, is het aanbod in het verse kipschap volledig plofkipvrij en hebben we extra stappen gezet om bijensterfte tegen te gaan. Ook is het biologisch huismerkassortiment verder uitgebreid. Onze huismerkproducten worden steeds gezonder en bevatten steeds minder suiker, zout en/of verzadigd vet. Daarnaast hebben we aandacht besteed aan de gezondheid van kinderen, onder andere door het aanbieden van 1,2 miljoen Koningsontbijtjes en het uitdelen van een kwartetspel met meer aandacht voor groente en fruit. In 2016 hebben we ook de meest duurzame en energiezuinige Jumbo geopend, is het energieverbruik gedaald met 6,3% ten opzichte van 2015 en is de CO2 footprint met 16% gedaald ten opzichte van 2012. Er werkten in 2016 al 230 winkels samen met een Voedselbank of een andere charitatieve instelling, ook hebben we klanten geholpen thuis minder voedsel te verspillen en hebben we producten geïntroduceerd van reststromen. Er werden 120.000 trainingen afgerond aan de Jumbo Academy, het distributiecentrum in Breda werd uitgeroepen tot één van de veiligste distributiecentra van Nederland en we zijn gestart met gezondheidschecks voor eigen medewerkers. Ook hebben we 1400 basisscholen geholpen met extra les- en leermateriaal en doneerden we zo’n 50.000 Kerstdiners.

Als familiebedrijf hebben we afgelopen jaren heel wat kansen gegrepen om te groeien. Zo is Jumbo inmiddels uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland. Groeien betekent voor ons ook het nemen van verantwoordelijkheid voor de impact die we hebben op de maatschappij, op de wereld om ons heen en op toekomstige generaties. Die verantwoordelijkheid vertalen we in een ambitieus en tegelijkertijd zo pragmatisch mogelijk MVO-beleid. Vanuit dat oogpunt zijn we in 2016 gestart met een herijking van het MVO-beleid. Zo hebben we een nieuwe materialiteitsmatrix opgesteld en op basis daarvan bepaald op welke gebieden we de komende jaren flink wat extra stappen gaan zetten. We blijven daarbij prioriteit geven aan het gezonder maken en het verduurzamen van ons assortiment.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat over veel verschillende thema’s. Jumbo beschouwt elk thema als een etappe in haar ‘Tour de MVO’. Voorop staat dat Jumbo in elke etappe wil meefietsen in het peloton. Daarnaast kijkt Jumbo aan de hand van haar materialiteitsmatrix in welke etappes meefietsen in de kopgroep tot de mogelijkheden behoort. Zelfs demarreren en voor de overwinning gaan, is dan een optie. Voor Jumbo zijn alle MVO-thema’s van belang, maar focus en onderscheidend vermogen zijn noodzakelijk.

Bij Jumbo beschouwen we onze supermarkten bij uitstek als de plek om klanten te inspireren en hen te stimuleren om gezondere en duurzamere producten te gebruiken. Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat Jumbo producten tot stand zijn gekomen met zorg voor mens, dier en milieu. Daarnaast moet lekker en gezond eten gemakkelijk bereikbaar zijn voor iedereen. Ook dat is onze belofte.

Tegelijkertijd realiseren we ons dat het altijd beter kan. We moeten altijd blijven zoeken naar een optimale balans tussen wat goed is voor mens, dier en milieu, haalbaar voor de producent én betaalbaar voor de klant. Hier gaan we in 2017 mee verder, onder meer door in gesprek te blijven met klanten, leveranciers en belangenorganisaties. Zo kunnen we bij Jumbo de resultaten van het MVO-beleid goed tegen het licht houden en waar nodig op tijd bijsturen.

Veghel, 20 Juni 2017
Raad van Bestuur