Voorwoord

In dit Jaarverslag presenteren wij met gepaste trots de resultaten die we in 2018 hebben geboekt. Het was wederom een positief jaar, waarin we onze strategische doelstellingen grotendeels hebben weten te behalen. Heel bewust hebben we vastgehouden aan een sterke focus op de klant. Deze aanpak zorgt er ook voor dat we blijven meegroeien met de veranderende wensen en behoeften van onze klanten. Zo zien we een groeiende belangstelling voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker én gezond eten. Bij Jumbo spelen we graag in op die vraag, onder meer door klanten extra beleving rondom deze thema’s te bieden. In 2019 gaan we dit nog nadrukkelijker toepassen in al onze winkelkanalen. Vanzelfsprekend blijft hierbij de essentie van de Jumbo formule centraal staan.

Met een omzetstijging van 9,6% hebben we als Jumbo Groep Holding in 2018 wederom een sterke groei gerealiseerd. De totale omzet uit consumentenactiviteiten is uitgekomen op € 7,817 miljard. Hiervan heeft € 7,405 miljard betrekking op de Jumbo formule, € 150 miljoen op La Place en € 262 miljoen op het aan Jumbo toebehorende deel van EMTÉ Supermarkten vanaf 2 juli 2018. Per die datum was de overname van de EMTÉ supermarktketen door Jumbo en Coop een feit. Eind 2018 waren al 23 vestigingen van de 79 door Jumbo overgenomen EMTÉ winkels omgebouwd volgens de nieuwste uitgangspunten van de Jumbo formule.

Door ook de bestaande winkels stapsgewijs te moderniseren, willen we bij Jumbo het totale winkelbestand beter laten aansluiten op de beleving rondom food. Daarbij kunnen we prima putten uit de succesvolle kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place. Gewaardeerde onderdelen van de La Place formule deden al hun intrede in de Jumbo Foodmarkt. Deze gaan we ook steeds vaker zien in onze reguliere supermarkten en in de gemakswinkels Jumbo City. We zetten zo een beweging in gang van foodretail naar foodbeleving, waarbij alles draait om innovatie, inspiratie en gemak. Verse en gezonde producten, van handige snacks tot en met ter plekke bereide maaltijden, zorgen voor een winkelomgeving waarin de klantbeleving vooropstaat.

Bij Jumbo zijn we ervan overtuigd dat deze aanpak bijdraagt aan onze ambitie om de leidende omnichannel speler op de Nederlandse foodmarkt te worden. Ook onze sterke focus op online speelt hierbij een belangrijke rol. In 2018 hebben steeds meer huishoudens hun boodschappen besteld via Jumbo.com en de Jumbo app. Het aandeel online is daardoor gegroeid richting 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is afgelopen jaar zelfs verdrievoudigd. Om deze groei te kunnen faciliteren, hebben we in mei 2018 een tweede E-fulfilment Center geopend, in Raalte. Verder zijn we gestart met een pilot om rechtstreekse bezorging aan huis vanuit een zogeheten distributiehub te testen. Met dit systeem verwachten we sneller te kunnen groeien en meer klanten te bereiken, met name in de grote steden.

Met het oog op de aanhoudende groei zetten we ook vaart achter de ontwikkeling van het nieuwe gemechaniseerde landelijke distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein. Op 1 oktober 2018 is daarvoor symbolisch de eerste paal geslagen. We rekenen erop dat deze toekomstbestendige locatie eind 2020 volledig operationeel zal zijn. Eind 2019 verwachten we onze eerste winkels in België te kunnen openen. Afgelopen jaar zijn we gestart met het verkennen van deze markt. Dat heeft inmiddels geleid tot het contracteren van enkele tientallen supermarktlocaties en het inrichten van een aparte organisatie onder de naam Jumbo België.

La Place is in 2018 met verdere expansie in binnen- en buitenland aan de weg blijven timmeren. De omzet steeg in dit jaar met 21% naar ruim € 150 miljoen. De keten breidde het aantal vestigingen uit met negen restaurants. Steeds vaker bedient La Place haar gasten ‘onderweg’: langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations.

Zonder de inzet van al onze medewerkers en ondernemers hadden we al deze resultaten niet kunnen behalen. Wij bedanken hen hartelijk voor hun geweldige bijdrage in het afgelopen jaar.

Veghel, 19 februari 2019
Raad van Bestuur