La Place

Onze foodserviceformule La Place behaalde in 2019 een omzetplus van 10% en wist zo de groei van afgelopen jaren vast te houden. De groei komt deels op het conto van de nieuwe vestigingen die gedurende het jaar zijn geopend, waaronder twee in het buitenland. La Place blijft geïnteresseerd in binnenstedelijke locaties en heeft daarnaast steeds meer belangstelling voor plekken waar ze reizigers kan ontvangen: langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place werpt op allerlei vlakken haar vruchten af. De nieuw geopende vestigingen van Jumbo Foodmarkt en Jumbo City bieden een succesvolle combinatie van beide concepten, terwijl kenmerkende invloeden van La Place steeds meer hun intrede doen in de reguliere Jumbo winkels. Op organisatorisch vlak delen Jumbo en La Place in toenemende mate middelen en expertise. Zo is het servicekantoor van La Place in 2019 naar Veghel verhuisd, waar onder meer het gezamenlijke kennis-, ontwikkel- en opleidingscentrum Jumbo Food College powered by La Place van start ging.

In 2019 is het aantal La Place vestigingen uitgekomen op een totaal van 105. In Nederland gingen vier nieuwe vestigingen open, waaronder het La Place flagship restaurant in de Kalverstraat in Amsterdam. In totaal kregen drie La Place vestigingen een uitgebreide opknapbeurt. Begin 2020 sloten twaalf vestigingen hun deuren, vanwege de sluiting van warenhuis Hudson’s Bay. Medewerkers van deze vestigingen hebben de krans gekregen om binnen een andere La Place of Jumbo vestiging hun loopbaan verder te vervolgen. Ook was er sprake van een waardevermindering van de activa op deze locaties. De buitenlandse expansie van La Place is in 2019 voortgezet, met een nieuw restaurant op luchthaven El Prat in Barcelona en een tweede La Place vestiging op de luchthaven van Madrid. Het aantal La Place vestigingen buiten de landsgrenzen is hierdoor gegroeid tot vijftien. De omzet is in 2019 met 10% gestegen naar circa € 165 miljoen. La Place telde eind 2019 2.804 medewerkers.

Zo smaakt versgemaakt

In het voorjaar van 2019 is La Place van start gegaan met haar nieuwe merkbelofte ‘Zo smaakt versgemaakt’. Onderdeel hiervan is een forse uitbreiding van het aanbod met tientallen nieuwe gerechten per maand, die stuk voor stuk zijn ontwikkeld vanuit de principes dagvers, natuurlijk, huisgemaakt, gezond én lekker. Ook hebben we verschillende ‘Dagverse Deals’ voor lage prijzen geïntroduceerd. Bij La Place blijven we met dit soort vernieuwingen en innovaties doelbewust werken aan onze ambitie: uitgroeien tot de onbetwiste nummer één in Good Food Fast. De motor achter de innovaties is het nieuwe Jumbo Food College powered by La Place.

Met allerlei foodinnovaties willen we klanten blijven verrassen en een optimale foodbeleving bieden. Meer dan ooit zijn consumenten op zoek naar ‘beleving’. Zij willen verrast worden door nieuwe producten in een inspirerende omgeving. De belangstelling voor lekkere, gezonde en duurzame voeding groeit eveneens sterk. Bovendien willen consumenten, waar en wanneer zij maar willen, kunnen genieten van goede en eerlijke voeding voor een aantrekkelijke prijs. Voor Jumbo en La Place bieden deze ontwikkelingen unieke kansen. Onze kennis en expertise ligt immers exact op het snijvlak van deze ontwikkelingen, daar waar horeca en retail bij elkaar komen.

La Place Opleidingshuis

Voor het verwezenlijken van onze groeiambities hebben we bij La Place baat bij een constante aanwas van deskundige en gemotiveerde medewerkers. Daarom besteden we veel aandacht aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Dit wordt aangestuurd door het La Place Opleidingshuis, een erkend leerbedrijf dat is opgezet in samenwerking met NCVB Bedrijfsopleidingen. In 2019 hebben ruim 1.100 medewerkers een programma voor werkend leren op mbo-niveau doorlopen in het La Place Opleidingshuis. Deze eenjarige opleiding combineert kennisverwerving met praktijkervaring en leidt tot een volwaardig mbo-diploma. De deelnemers kunnen de theorie direct in de praktijk toepassen. Ook bieden we doorstroommogelijkheden via ons eigen Management Traineeship programma.

Optimalisatie organisatie en robuustheid concept

Bij La Place willen we graag verder groeien. Dat doen we onder meer door sterk in te zetten op innovatie en ondernemerschap. Op die manier kunnen we de nummer 1 in Good Food Fast worden: een prettige omgeving waar gezond en goed eten in combinatie met snelle service centraal staat. Om dit doel te bereiken, is het van groot belang dat we een plattere en efficiëntere organisatie bouwen. Op basis van een nauwere samenwerking met Jumbo verwachten we beter onze groeikansen te kunnen benutten. Een aantal functies binnen La Place is in 2019 geïntegreerd met verantwoordelijkheden en taken bij Jumbo. Ook het servicekantoor van La Place is dit jaar verhuisd naar Veghel.

Daarnaast wordt er gewerkt aan de robuustheid en flexibiliteit van het verdienmodel van La Place zonder dat we afbreuk doen aan de service en beleving. De ambachtelijke, verse bereiding op de winkelvloer kent zijn beperkingen en is arbeidsintensief. Zeker met de arbeidskrapte vandaag de dag levert dit uitdagingen op.

Onderscheidingen

La Place won maar liefst twee categorieprijzen in de allereerste editie van de Foodservice Award: voor ‘Beste restaurant' en voor ‘Beste onderweglocatie’. Deze prijzen werden tijdens de Horecava in de Amsterdamse RAI uitgereikt.