2. Verpakkingen en afval

Bij Jumbo streven we ernaar dat de verpakkingen die we gebruiken tot zo min mogelijk afval leiden. Onze strijd tegen verpakkingsafval is vooral uit zorg voor het milieu.

Hoe we te werk gaan

Er is veel ‘winst’ te behalen door slimmer te verpakken, met minder en beter materiaal en door hergebruik en recycling zo makkelijk mogelijk te maken. We kiezen zoveel mogelijk voor duurzame materialen of mono-materiaal dat eenvoudig te recyclen is. Daarnaast zetten we stevig in op innovatie, bij voorkeur in samenwerkingsverbanden met A-merken, eigen leveranciers en kennispartners. Het doel is steeds om samen tot betere verpakkingen van meer duurzame materialen te komen. Ook kennis draagt bij aan het terugdringen van verpakkingsafval. Daarom werken we bijvoorbeeld met slimme tools waarmee onze medewerkers weloverwogen beslissingen ten aanzien van verpakkingskeuze kunnen maken. We proberen zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de impact op het milieu van de gehele productieketen, grondstoffen, bereiding, verpakking, logistiek en afval. In bepaalde gevallen hebben verpakkingen een gunstig effect op de milieu-impact, omdat ze bijvoorbeeld voedselbederf en daarmee verspilling tegengaan. Dit communiceren we duidelijk aan onze klanten en andere stakeholders.

Resultaten

Van plastic zak naar banderol

We zijn gestopt met het verpakken van onze biologische bananen in een plastic zak. In plaats daarvan werken we nu met een milieuvriendelijke banderol die de bananen bijeenhoudt. Dit levert een besparing op van ongeveer 10.000 kilo plastic afval per jaar.

Maaltijdsalades en appels in verpakking naar mono-materiaal

Ter verbetering van de verpakkingen kiezen we vaker voor één soort materiaal, het zogeheten mono-materiaal. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de maaltijdsalades, waar de papieren wikkel niet meer gebruikt wordt. Ook zitten onze per vier verpakte appels in een verpakking van gerecycled karton, zonder plastic folie. Deze verpakking die van één soort materiaal is gemaakt, vereenvoudigt afvalscheiding en recycling.

Vervanging zwart plastic naar transparant plastic

Zwart plastic is lastig te recyclen. Daarom gebruiken we geen zwart plastic meer in de schaaltjes van bijvoorbeeld champignons, aardappelpuree en de schalen van onze verse maaltijden. Ook de plastic doppen van de verse sap flessen zijn transparant, in plaats van oranje of zwart.

Herbruikbaar zakjes voor brood en groente

Sinds 2019 is het herbruikbare zakjes verkrijgbaar in alle winkels. Dit zakje, gemaakt van nylon, is stevig en gaat lang mee. En daar zit de winst: hoe vaker je het gebruikt, hoe beter het is voor het milieu.

Weggooiwijzer

Inmiddels staat op 70% van de Jumbo huismerk verpakkingen een weggooiwijzer. Hierop vinden klanten advies over het op de juiste manier weggooien van de gebruikte verpakkingen.

27 miljoen drinkbekers per jaar verduurzamen

In 2019 hebben we onderzocht waar en wanneer onze klanten en medewerkers gebruikmaken van drinkbekers. Het gaat om circa 27 miljoen bekers per jaar waarmee we duurzamer willen omgaan. Op verschillende Jumbo locaties hebben we gekeken welk materiaal en welke inzamelingsmogelijkheden in aanmerking komen voor het terugdringen van de hoeveelheid afval door wegwerpbekers. Rijkswaterstaat heeft dit initiatief bestempeld als icoonproject op weg naar circulariteit.

Duurzamere verse sap flessen

We hebben het gewicht van de flesjes voor ons versgeperste sinaasappelsap teruggebracht en het productieproces zodanig aangepast dat de flesjes nu uit 50% gerecycled plastic (RPET) bestaan. In 2019 heeft dit alleen al een besparing van 20.000 kilo plastic opgeleverd. Ook bestaan alle verse sapflessen sinds 2019 uit driekwart gerecycled plastic (RPET) en voor een kwart uit recyclebaar biobased plastic. Dit levert een besparing op van 100.000 kg nieuw plastic per jaar.

Sinaasappelschillen in winkels

Bij veel Jumbo winkels kunnen onze klanten zelf sinaasappelsap tappen, maar dit versgeperste sap zorgt voor veel sinaasappelschillen die bij het restafval belanden. Om dat tegen gaan, zijn we samen met Peel Pioneers en Renewi begonnen met het inzamelen van de sinaasappelschillen en deze te verwerken tot nieuwe producten zoals schoonmaakmiddel. De sinaasappelschillen worden inmiddels al in ruim 300 Jumbo winkels opgehaald.

Ondertekening Plastic Pact

We hebben begin 2019 het Plastic Pact ondertekend. In het Plastic Pact, dat is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, worden afspraken gemaakt om minder plastic te gebruiken in 2025. Onder de deelnemende partijen zijn supermarkten, plastic-producenten, milieuorganisaties, recyclers en financiële instellingen. De winst zit voor Jumbo in de samenwerking binnen de keten voor minder en betere afvalstromen.