3. Gezonde producten

Bij Jumbo zijn we ervan overtuigd dat lekker en gezond eten niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn. Daarom hebben we een gezond en lekker aanbod en helpen we onze klanten bij het maken van een gezonde keuze.

Hoe we te werk gaan

We merken dat klanten steeds meer behoefte hebben aan informatie en advies over lekkere, gezonde én betaalbare voeding. Die behoefte beantwoorden we in al onze winkelformats en via alle communicatiekanalen door inspirerende mogelijkheden en alternatieven te tonen waardoor klanten eenvoudiger meer groente en fruit, vleesvervangers en vezelrijke producten aan hun maaltijd kunnen toevoegen, en desgewenst minder zout, suiker en vetten. Vanzelfsprekend vraagt dit ook om het voortdurend aanpassen en gezonder maken van ons productaanbod en onze recepturen, zonder dat dit ten koste gaat van smaak en betaalbaarheid.

Resultaten

Lekker en gezond eten

Onze focus op lekker en gezond eten heeft geresulteerd in veel nieuwe, gezondere huismerkproducten en in een verdere verlaging van het gehalte suiker, zout en/of vet in een groot aantal bestaande producten. Dit laatste is onder meer het geval bij het gehele assortiment ontbijtgranen en jam. Waar mogelijk dringen we het aantal e-nummers terug. Dit hebben we onder meer gedaan bij onze specerijen, sauzen, kruiden en vlees- en vismixen. De vele productintroducties in 2019 hebben als afgeleid doel de keuze voor lekkere én gezonde producten te vergemakkelijken. Zo hebben honderd nieuwe producten hun intreden gedaan in het ‘AGF gemakschap’: van wortelnoedels en snacksalades tot buddha bowls en sous-vide gegaarde asperges, bloemkoolrijst en snacksalades. Met dit type innovaties wil Jumbo groente toegankelijker maken voor klanten. Door klanten te inspireren en stimuleren om door de dag heen meerdere keren groente te eten, wordt het een stuk eenvoudiger om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (250 gram) te komen. We hebben ook het ‘Kies & Mix’ systeem voor kookgroente geïntroduceerd. Dit maakt het voor onze klanten gemakkelijk en voordelig om gezond en gevarieerd te eten. Op de broodafdeling liggen de volkoren varianten brood duidelijker in het zicht en kunnen klanten via een vezelmeter zien wat een gezonde keuze is. Het groenteaandeel in veel convenience maaltijden is verhoogd. We hebben bovendien in 2019 een nieuwe lijn glutenvrije producten gelanceerd onder de noemer ‘Lekker vrij van Gluten’. Deze lijn is in samenwerking met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) speciaal ontwikkeld voor mensen met een intolerantie voor gluten. Jumbo blijft inzetten op gezonde innovaties zoals steeds meer gezond broodbeleg (100% pindakaas), volkoren varianten zoals volkoren couscous. Daarnaast is er gewerkt aan de introductie van een voedselkeuzelogo, dat klanten op een laagdrempelige wijze gaat helpen om verantwoord te kiezen.

Vegetarisch en vegan

Dit jaar hebben we de vegetarische Veggie Chef lijn van Jumbo opnieuw uitgebreid. Met de introductie van vers vegagehakt, vegahamburgers en vegavleeswaren is Jumbo Veggie Chef uitgegroeid tot het grootste vega(n) huismerkassortiment van Nederland. Dit komt mede door de nieuwe snacklijn binnen Jumbo Veggie Chef, met diepvriessnacks zoals vegetarische ovenbitterballen en ‘kipnuggets’. Daarnaast hebben we verse vegan maaltijden ingevoerd, ontwikkeld in samenwerking met bekende chefkoks. Nieuw in ons assortiment zijn de producten van Beyond Burger en 100% plantaardige ‘zalmfilet’. De uitbreiding van dit aanbod sluit helemaal aan bij onze koers om het klanten gemakkelijk te maken minder vlees te eten. We bedienen hiermee de groeiende groep ‘flexitariërs’, die behoefte heeft aan meer alternatieven voor vlees of vis.