5. Lokale betrokkenheid

Voor ons bij Jumbo is het vanzelfsprekend dat we op lokaal niveau betrokken zijn bij onze winkels door het land heen. We dragen graag bij aan het prettiger maken van de buurten waarin we actief zijn.

Hoe we te werk gaan

De basis moet op orde zijn, wat neerkomt op een veilige, prettige en schone omgeving. Daar werken we bewust aan, samen met de andere partijen in een winkelgebied of in de nabijheid van een logistieke hub. Geluidsoverlast door laden en lossen in een woonomgeving dringen we bijvoorbeeld zoveel mogelijk terug. We steunen lokale initiatieven die in lijn zijn met onze bedrijfswaarden, door middel van sponsoring, het bijdragen aan campagnes of persoonlijke betrokkenheid van onze medewerkers. Met persoonlijke aandacht voor onze klanten zorgen we ervoor dat we élke dag belangstelling tonen. Betrokkenheid met de omgeving tonen we ook steeds vaker via lokale online media.

Resultaten

Eenzaamheid

We hebben ons aangesloten bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. We beschouwen eenzaamheid als een toenemend maatschappelijk probleem, maar we realiseren ons ook dat onze winkels als belangrijke ontmoetingsplek fungeren en zodoende een rol hebben in het tegengaan van eenzaamheid. Zo hebben we in 2019 de Kletskassa in het leven geroepen, bedoeld om een extra contactmoment te creëren in onze winkels. Intussen beschikken vier winkels over zo’n Kletskassa; dat aantal willen we de komende tijd uitbreiden. We werken ook samen met lokale initiatieven, bijvoorbeeld met de stichting Alles voor Mekaar. Gezamenlijk hebben we de eerste ‘Hallo! Alles voor Mekaar - koffiecorner’ geopend, een plek in de winkel waar buurtgenoten elkaar dagelijks kunnen treffen voor een praatje. Ouderen kunnen hier ook terecht voor hulp van professionals en vrijwilligers die aan de stichting Alles voor Mekaar zijn verbonden. De eerste ‘Hallo! Alles voor Mekaar - koffiecorner’ werd in juli 2019 door minister Hugo de Jonge geopend in het Brabantse Vlijmen.

Sparen voor je sportvereniging en school

Met de actie ‘Sparen voor je Sportvereniging’ verdelen we per regio een budget over de deelnemende verenigingen. De bijdragen kunnen ze gebruiken voor bijvoorbeeld trainingsmateriaal, verzorgingsproducten, sportveldinrichting, een hangbank of een klimpaal. Een soortgelijke opzet hanteren we om scholen in de buurt een handje te helpen. Scholen kunnen sparen voor bijvoorbeeld spellen, knutselmaterialen, een zandbak of een klimrek.

Ideeën van medewerkers

Naast sponsoring van lokale sportclubs, goede doelen en evenementen, moedigen we winkelmedewerkers aan om zelf ook met ideeën en initiatieven te komen. Vaak kennen zij de buurt en onze klanten als geen ander en weten ze heel goed waaraan behoefte is. Hieruit zijn allerlei mooie initiatieven geboren, zoals statiegeldacties, kledingcontainers bij winkels, het uitdelen van gezonde producten bij de avondvierdaagse en lokale deelname aan acties zoals Swim to Fight Cancer.

Veiligheid van klanten, medewerkers en omwonenden

Jumbo hanteert als uitgangspunt dat klanten en personeel in een veilige omgeving moeten kunnen winkelen en werken. Investeringen in zichtbare en onzichtbare beveiliging van winkels, restaurants, DC’s en hoofdkantoor maken dit mede mogelijk. Elke winkel en distributiecentra beschikt over minimaal één veiligheidscoach, die speciaal is getraind en in het bezit is van een BHV-diploma.