7. Gezonde Levensstijl

Bij Jumbo willen we klanten helpen bij hun keuze voor een gezonde levensstijl. Dat doen we met advies en inspiratie omtrent gezonder koken en eten en meer te bewegen. Ook kiezen we zelf voor een verantwoord beleid ten aanzien van ongezondere producten.

Hoe we te werk gaan

We zorgen ervoor dat de basis goed is en dat onze klanten, afhankelijk van hun behoeftes, in al onze winkels en communicatiekanalen terecht kunnen voor gezondere alternatieven. We laten hen zien hoe ze eenvoudig kunnen kiezen voor meer groente en fruit, vleesvervangers en vezels, en minder vetten, zout en suiker. Dat doen we onder meer aan de hand van receptideeën, maaltijdplanners, het werken met een nieuw voedselkeuzelogo, extra aandacht geven aan gezonde producten, kleinere porties en goedkope seizoensproducten, en de kennis en inzichten van experts en eigen winkelmedewerkers te delen. We geloven in ‘personalised nutrition’ en zetten met bijvoorbeeld de Jumbo Foodcoach serieuze stappen daartoe.

Resultaten

Jumbo Foodcoach

Met de Jumbo Foodcoach gaan we een stap verder. Deze toepassing is erop gericht klanten gepersonaliseerd te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes. Als onderdeel van een in 2018 overeengekomen driejarige samenwerking is de Jumbo Foodcoach app inmiddels in gebruik bij de A-selectie van voetbalvereniging PSV. De spelers kunnen via de app in een handomdraai maaltijden voor thuis bestellen, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren en trainingsschema. Dankzij de Jumbo Foodcoach kunnen zij kiezen uit een ruim aanbod van maaltijden die op gebalanceerde wijze rekening houden met hun dagschema. Sinds eind 2018 maken ook de wielrenners van Team Jumbo-Visma gebruik van de Jumbo Foodcoach app. De performance staf van Team Jumbo-Visma begeleidt de sporters door een persoonlijk voedingsplan in te voeren dat is afgestemd op het individuele wedstrijd- en trainingsschema. In 2020 volgen ook de schaatsers van Team Jumbo-Visma.

Uiteindelijk willen we bij Jumbo ook al onze klanten helpen bij het maken van een lekkere en verantwoorde voedingskeuze, waarbij gezond niet ten koste hoeft te gaan van smaak, beleving en prijs. Gebruikers zullen kunnen kiezen uit een ruim aanbod van gebalanceerde maaltijden. De app biedt bovendien een praktische koppeling met Jumbo.com voor het automatisch bestellen en laten thuisbezorgen van de benodigde ingrediënten. De bredere introductie van de Jumbo Foodcoach app gebeurt stap voor stap en in 2020 komt de app voor een groter publiek beschikbaar.

Supporter van talent

Vanaf 1 januari 2018 heeft Jumbo zich voor minimaal vijf jaar gecommitteerd als hoofdsponsor van de schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma. Hierdoor krijgen sportieve talenten de kans om te excelleren. De jeugd heeft de toekomst. Jumbo en Visma stimuleren daarom jonge talenten om te beginnen met wielrennen of hun inzet voor deze sport te professionaliseren. Het plan bestaat onder meer uit scholenprojecten, ondersteuning van verenigingen en een nieuwe opleidingsploeg voor wielertalenten onder 23 jaar en veldrijders.

Koningsontbijt

Jumbo is sponsor van het jaarlijkse Koningsontbijt voor basisschoolleerlingen, dat geheel in lijn is met de Schijf van Vijf. De laatste jaren wordt het Koningsontbijt samengesteld door de Raad van Kinderen van Jumbo. Dit jaar is ook aansluiting gezocht bij het thema ‘water drinken’ van de Koningsspelen. De citroenen en sinaasappels in het ontbijtpakket zijn benut om zelf lekker, gezond en verfrissend fruitwater te maken. In 2019 hebben ruim 1,2 miljoen basisschoolkinderen deelgenomen aan het Koningsontbijt.