8. Prijs-kwaliteitverhouding

Bij Jumbo streven we ernaar dat onze klanten de prijs-kwaliteitverhouding in onze winkels en online als beste beoordelen.

Hoe we te werk gaan

We dragen op allerlei manieren uit dat Jumbo een én-én-én formule is, met het grootste assortiment, de beste service en altijd lage prijzen. Zo werken we eraan dat klanten ons onmiskenbaar zien als supermarkt met ‘every day low prices’ (EDLP). We leggen daarbij zoveel mogelijk de nadruk op producten van hoge kwaliteit met onze laagsteprijsgarantie, evenals seizoensproducten die altijd de laagste prijs in de markt hebben. Hoge kwaliteit betekent voor ons ook dat producten voldoen aan de gestelde normen op het gebied van verpakkingen, milieu en sociale impact. Wij realiseren onze lage prijzen onder meer door scherp in te kopen. Minstens zo belangrijk is onze cultuur van ‘every day low costs’ (EDLC), die ons aanspoort om elke dag in de hele voedselketen te zoeken naar manieren van efficiënt en kostenbewust werken. Zonder EDLC zijn we niet in staat om EDLP te bieden.

Resultaten

Vaste lage prijzen

Van oudsher onderscheiden we ons met een sterk aanbod van hoge kwaliteit tegen lage prijzen. Zo helpen we klanten in het dagelijkse leven. In 2019 is Jumbo fors blijven investeren in productkwaliteit, met een verdere verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding als gevolg. Ook meten en bewaken we voortdurend de prijsafstand met concurrenten.

Productkwaliteit

In 2019 hebben we een verdere verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding weten te realiseren door forse investeringen in de productkwaliteit. Productinnovatie en -kwaliteit blijven, naast prijs, de belangrijkste graadmeters voor klantloyaliteit. Door continu aandacht te schenken aan smaak en versheid streeft Jumbo ernaar de klantverwachting ook op dit front blijvend te overtreffen.

Seizoensaanbiedingen

Onze positionering als dé seizoenswinkel van Nederland werpt haar vruchten af. De focus op seizoensaanbiedingen hebben we in 2019 verder doorgezet. Het gaat hier om artikelen die klanten dagelijks gebruiken en die voor een vaste lage prijs gedurende een heel seizoen verkrijgbaar zijn. Uit doorlopend onderzoek blijkt dat klanten deze aanpak zeer waarderen.

Grote verpakkingen voor zakelijke markt

In 2019 hebben we ons online assortiment voor de sterk groeiende zakelijke markt flink uitgebreid. Zakelijke klanten kunnen op Jumbo.com/bedrijven of via de Jumbo app kiezen uit steeds meer producten. Om nog beter aan de behoeften van zakelijke klanten te voldoen, biedt Jumbo een groot aantal nieuwe artikelen in portie-, bulk- en grootverpakking. Dat leidt vanzelfsprekend tot lagere totaalprijzen.