Betaalgemak

In 2018 zijn we bij Jumbo gestart met de landelijke introductie van een nieuw kassasysteem. Dit is een eerste stap op weg naar een volledig geïntegreerde betaaloplossing, Betaalgemak genaamd. Betaalgemak is gestoeld op de klantbelofte van Vlot Winkelen en moet zorgen voor één toekomstbestendig betaalsysteem voor alle Jumbo formats en voor alle contactmomenten met onze klanten.

Aan de basis van Betaalgemak staat een in eigen huis ontwikkeld zogeheten kassa-optimalisatiemodel. Dit model bepaalt aan de hand van onder meer winkelformat, vloeroppervlakte en risicobeheersing het optimale aantal afrekenpunten in de juiste mix van soort en beschikbare functies. De klant krijgt hierdoor meer keuzemogelijkheden en een hoogwaardigere winkelbeleving. Betaalgemak richt zich niet uitsluitend op het optimaliseren van de bestaande winkelsituatie. De oplossing voorziet ook in een verdere differentiatie van afrekenmogelijkheden, zoals met behulp van zelfscantechnologie en andere betaalinnovaties. Ook kijken we nauwgezet naar de groei van online winkelen en de veranderende rol van contant geld in onze samenleving. Het doel is steeds om het betaalgemak voor de klant beter in balans te brengen met de risico’s voor Jumbo en onze medewerkers.

In verschillende Jumbo City winkels en reguliere Jumbo supermarkten in binnensteden hebben we in 2019 mogelijkheden voor zelf uitchecken geïntroduceerd. In 2019 zijn we ook begonnen met een stapsgewijze introductie van zelfscan 2.0, een nieuwe generatie scanners die is voorbereid op Betaalgemak en nieuwe functionaliteiten rondom Jumbo Extra’s en Jumbo Foodcoach. Ook hebben we in 2019 een grote doorbraak van mobiel betalen gezien, met naast Android Pay nu ook Apple Pay. Contante betalingen blijven afnemen, met als gevolg dat we steeds meer zogeheten PIN-only kassa’s openen. Voor klanten die nog sterk hechten aan cash betalen, werken we steeds vaker met een zogeheten gesloten contant oplossing. Dit werkt met een beveiligde geldcassette die automatisch het juiste wisselbedrag betaalt aan de klant.