Duo-interview

August Offenberg & Mark van de Westelaken over Zonvarken

2023-Opening-Insert-duo-Duurzaam.svg
Mark van de Westelaken, assortimentsmanager varkensvlees bij Jumbo
August Offenberg, oprichter Zonvarken (leverancier)

Mark: “Anders dan bij biologisch varkensvlees, waar de dieren ook biologische voeding hebben gekregen, heeft Zonvarken bewust gekozen voor circulaire voeding. De varkens worden gevoed met reststromen, dus voeding die overblijft in de keten. Vanaf 2024 gaan de reststromen uit de Jumbo keten ook naar Zonvarken. Retourbrood bijvoorbeeld, dat we niet meer als dagvers kunnen verkopen, wordt dan verwerkt in het voer. De varkens smullen ervan en het is een stuk duurzamer dan de import van bijvoorbeeld biologische mais uit Oekraïne.”

August: “Een jaar of vijf terug merkten we dat er steeds meer negativiteit was rondom de varkenshouderij: stankoverlast, dierenwelzijn, milieuschade, weerstand tegen grote stallen. Met wat varkensboeren zijn we toen gaan brainstormen over hoe het anders zou kunnen. Zo is Zonvarken ontstaan. Zelf ben ik tussen de varkens opgegroeid, maar ik ben nooit echt boer geweest. Wel kan ik helpen als er een big wordt geboren. Dat heb ik van huis uit meegekregen.”

“Er zit veel overlap tussen biologisch varkensvlees en Zonvarken. Wij voldoen ook aan het 3 sterren Beter Leven keurmerk. Maar we gaan verder. De biggen blijven veel langer bij hun moeder en houden heel hun leven hetzelfde hok. Als je ze gaat verplaatsen krijgen ze stress. Zonvarken is uniek omdat we circulair voer gebruiken. Daarmee reduceren we de CO2-uitstoot nog eens met ruim 50%.”

Mark: “Vlees blijft bij veel klanten op het menu staan. En we willen ook de wereld beter achterlaten voor volgende generaties. Met Zonvarken combineren we die twee behoeftes. De klant reageert er heel positief op. Wel is de capaciteit op dit moment nog beperkt. We kunnen nu zo’n 100 tot 150 van onze winkels beleveren met zeven producten van Zonvarken. In 2024 voegen we daar BBQ worst en rookworst aan toe. Ook kijken we naar gesneden vleeswaren.”

August: “Als je vanwege dierenwelzijn of uit milieuoverwegingen vegetariër bent geworden, dan zou je toch eens naar Zonvarken moeten kijken. Met Zonvarken halen we een erg hoge standaard, ook als het gaat om aandacht voor de natuur en een gezond verdienmodel voor de boer.”

Mark: “Voor producten van Zonvarken betaal je een meerprijs, maar die proberen we zo bescheiden mogelijk te houden. We willen klanten laten merken dat het naast verhoogd dierenwelzijn ook gaat om een uitstekende vleeskwaliteit. De varkens hebben veel beweging en daardoor meer spierontwikkeling. Dat zie je terug in de structuur en de smaak van het vlees. Je bent direct verkocht als je het proeft.”

August: “We hebben nu drie locaties met stallen. Voor vijf nieuwe locaties lopen vergunningstrajecten. We moeten opschalen om de capaciteit uit te kunnen breiden. Dat leidt ook tot een betere verwaarding, zodat we alle delen van het varken kunnen gebruiken en verkopen. Samenwerken voor de lange termijn, zoals met Jumbo, is een voorwaarde om te kunnen investeren. Naast faciliteiten voor een beter dierenwelzijn, doen we ook veel bovenwettelijke investeringen om mest te scheiden en CO2 te reduceren. Dat verdien je niet snel terug, maar door het partnership met Jumbo kunnen we dit wél doen.”

Mark: “In eerste instantie zijn we een samenwerking aangegaan voor vijf jaar. Dat helpt de boer bij de benodigde investeringen. Het zou fantastisch zijn als Zonvarken op termijn de standaard wordt in de Nederlandse supermarkt. En bovendien: dit project smaakt naar meer. De ervaringen met Zonvarken geven ons nieuwe inzichten om de andere versketens slimmer en duurzamer in te richten. Willen we de klimaatdoelstellingen halen, dan hebben we gewoon geen andere keuze.”