Jumbo Academy

De Jumbo Academy speelt een belangrijke rol bij het nóg servicegerichter maken van Jumbo. Ook in 2019 verzorgde ons interne opleidingscentrum voor alle medewerkers praktijkgerichte trainingen. De ‘gele draad’ in het opleidingsaanbod is denken en handelen vanuit de wensen van de klant. We zijn ons er goed van bewust dat de medewerkers het verschil maken en een doorslaggevende rol hebben in het uitdragen van de beste service. In 2019 hebben weer veel medewerkers hun vaardigheden bijgespijkerd aan de Jumbo Academy. Circa 1250 trainingen hadden de 7 Zekerheden en klantgerichtheid als onderwerp. Daarbij ging het om zowel opfriscursussen voor medewerkers van bestaande winkels als introducties voor nieuwe collega’s. Een vaste waarde in het aanbod van de Jumbo Academy is de ‘Wij van Jumbo’-dag. Ook in 2019 is deze weer voor een groot aantal winkels georganiseerd. Op deze dagen staat het verder verstevigen van onze bedrijfscultuur centraal. Ook zijn we doorgegaan met de projecten Samen op de winkelvloer en Samen op de DC-vloer. Deze projecten hebben tot doel de samenwerking binnen de organisatie te bevorderen en het bewustzijn te vergroten van het effect dat organisatorische beslissingen kunnen hebben op het dagelijkse werk. Het Jumbo Leerplein is met een groeiend aanbod e-learning modules een belangrijk onderdeel van de Jumbo Academy. Zo zijn in 2019 honderd nieuwe onlinetrainingen aan het bestand toegevoegd. In totaal zijn in 2019 ruim 250.000 trainingen, e-learning modules en opleidingen succesvol afgerond aan de Jumbo Academy. Bovendien hebben we in 2019 een reeks themadagen georganiseerd. Deze zijn bedoeld om medewerkers handvatten aan te reiken waarmee zij het commercieel beleid van Jumbo kunnen uitdragen in de winkels. Per sessie hebben ongeveer 1.800 medewerkers deelgenomen.

Jumbo is in 2019 ook een unieke samenwerking aangegaan met Avans Hogeschool voor een volledige hbo opleiding Ondernemerschap & Retail Management (ORM). Deze opleiding, waar de nadruk ligt op Foodretail & Hospitality, is speciaal bedoeld voor Jumbo en La Place. We geloven sterk in het verschijnsel ‘blurring’ van food en retail en willen daarom een leer- en werkomgeving aanbieden waar talent zich maximaal kan ontwikkelen op dit vlak. Naast het bestaande aanbod mbo opleidingen sluit deze nummer één hbo opleiding Ondernemerschap & Retail Management goed aan bij onze ambities.

Niet alleen in de winkels staat het bieden van goede service centraal. Ook bij het thuisbezorgen van boodschappen hebben we klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Daarom hebben alle bezorgers in 2019 een speciale training gehad op dit vlak. Bovendien gaan ervaren bezorgers mee op pad met nieuwe medewerkers, om hen de kneepjes van het vak te leren.