2. Altijd & overal

Bij Jumbo willen we daar zijn waar de klant is, altijd en overal. Deze omnichannel-benadering maakt het mogelijk dat klanten via verschillende kanalen bij Jumbo boodschappen kunnen doen. In alle winkelkanalen moet de klantervaring steeds écht Jumbo zijn.

Investeren in een sterk winkelportfolio

In 2020 hebben we 53 Jumbo winkels geheel vernieuwd. We blijven stevig inzetten op vernieuwing van onze winkels als antwoord op de veranderende wensen en behoeften van onze klanten en om plaats te maken voor verdere uitbreiding van het aanbod. Gedurende dit jaar hebben we in Nederland ook 10 winkels toegevoegd aan ons bestand. We kijken met name naar versterking van onze positie in de binnensteden. Het Jumbo City concept leent zich hier goed voor. Dit jaar hebben we Jumbo City filialen geopend in Amsterdam, Den Haag en Haarlem.

Sterke online groei

De coronapandemie is mede debet aan de forse toename van de vraag naar thuisbezorging. Hierdoor is de verdere uitbreiding van Jumbo online in een stroomversnelling gekomen. We zijn gestart met bezorging op zondag en hebben twee extra hubs voor thuisbezorging toegevoegd, in Breda en Heerhugowaard. Deze hubs zijn een aanvulling op de bestaande locaties in ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Utrecht en Middelburg. Ook is gewerkt aan de bouw van het derde Jumbo E-fulfilment Center (EFC) dat begin 2021 in Bleiswijk opent, de andere EFC’s staan in ’s-Hertogenbosch en Raalte. Jumbo onderzoekt verschillende andere opties voor online capaciteitsuitbreiding, waaronder nieuwe locaties voor hubs en een vierde EFC.

Thuisbezorgen van versbereide maaltijden

In navolging van de succesvolle pilot met het thuisbezorgen van versbereide maaltijden vanuit de Groningse Jumbo Foodmarkt in samenwerking met bestelwebsite Thuisbezorgd.nl is Jumbo vanaf februari 2020 ook aan huis en op het werk gaan leveren in Utrecht en Amsterdam. De maaltijden en andere verse producten, van sushi en (maaltijd)salades tot royaal belegde foccaccia’s en pizza’s, worden op bestelling bereid door de koks. Bezorgers van Thuisbezorgd.nl leveren de bestelling per e-bike klaar voor consumptie af op het gewenste tijdstip. Treinreizigers krijgen bovendien via Thuisbezorgd.nl de mogelijkheid hun bestelde maaltijden versbereid af te halen in de Jumbo City op het Stationsplein in Eindhoven.

Betreden van de Belgische markt

De entree op de Belgische markt van Jumbo verloopt naar tevredenheid: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. In 2020 hebben we 5 nieuwe winkels geopend in België mede door de overname van Alvo supermarkten in Deurne en Ranst. Door de coronapandemie is een lichte vertraging ontstaan bij de uitrol van nieuwe Belgische winkels.